Projekt

Revitalizace kostela Narození sv. Jana Křtitele probíhá v různých stádiích už od roku 1989. Podařilo se vyměnit střešní krytinu a zastavit akutní chátrání kostela, objekt je ale stále v ohrožení. Na sanaci stropu a krovu, napadeného dřevokaznými houbami a hmyzem, se počítá s 2,7 mil. Kč, nutná je oprava celé fasády (3 mil. Kč), oprava varhan byla předběžně naceněna na 900 000 Kč. Nejpodstatnější je ale odvodnění základů stavby (cca 1,8 mil. Kč), které vyžaduje komplikované zásahy v bezprostředním okolí kostela (úpravu trasy i výšky silnice) a spolupráci dalších subjektů, především Krajského úřadu Libereckého kraje.

P. Jiří Smolka
kněz

Přál bych si, aby mohl příštím generacím opět sloužit jako jakési centrum místní komunity, které by bylo krásným liturgickým prostorem a místem setkávání, oslovujícím i dnešního člověka. Kostel by mohl být otevřen pro širokou veřejnost a zároveň by si měl uchovat svůj posvátný ráz.

Celek kostela, který zahrnuje ohradní zeď hřbitova, bývalou márnici a sochu Jana Nepomuckého z r. 1824, je kulturní památkou ČR. Nahlédnout do kostela lze přes mříž za hlavním vchodem směrem od hřbitova. Otevřen je během nedělních bohoslužeb a při jiných veřejných událostech. V interiéru kostela upoutá iluzivní výmalba stropu s květinovými motivy a hlavní oltář s olejomalbou sv. Jana Křtitele z r. 1878 od ak. malíře Petra Maixnera. Od jara 2024 zde visí restaurátorsky obnovené obrazy křížové cesty. 

A co se již podařilo?

Všechny dosavadní opravy realizovala farnost většinou na vlastní náklady a přispívali na ně další subjekty jako je Biskupství litoměřické, Liberecký kraj, OPS Jizerky pro vás, Českoněmecký fond budoucnosti.

V r. 2022 byla opravena štítová vazba (450 000 Kč), kterou významně podpořila OPS Jizerky pro Vás a  Liberecký kraj. V r. 2023 byla za přispění Česko-německého fondu budoucnosti a opět Libereckého kraje opravena fasáda hlavní věže a štítu (cca 531 000 Kč).

Riedlův lustr

V kostele na první pohled upoutá trojice nádherných lustrů z broušeného skla. Dva menší lustry věnovali kostelu místní obchodníci se sklem Ignáz Friedrich a Augustin Seidl z Polubného. Největší, prostřední lustr pochází z roku 1842 z dílny významného jizerskohorského skláře Franze Riedla, který jej také kostelu daroval. Franz Riedel, nejstarší syn z už tehdy vyhlášené sklářské rodiny, byl nejen schopný podnikatel, ale i výtečný rytec skla, jehož práce jsou dnes k vidění v jabloneckém Muzeu skla a bižuterie. 

Franz Riedel založil roku 1829 sklárnu na Jizerce, nechal zde zbudovat – nedávno citlivě zrekonstruovaný – Panský dům a úspěšně vedl hraběcí huť v Antonínově. Vypracoval se mezi nejvýznamnější sklářské podnikatele v kraji. Hlavním sortimentem jeho hutí byly bižuterní tyče a tyčinky, flakonérie, bižuterními kameny a jako doplňkový sortiment sklo pro mačkáře a duté sklo.

Lustry v kostele v Polubném byly v roce 2003 profesionálně renovovány a vyčištěny a i dnes jsou výraznou dominantou hlavní kostelní lodě. 

Boční oltáře

Roku 1793 získal kostel dva boční oltáře ze zaniklého benediktinského kostela na Bezdězu. Tato plátna byla však značně poškozená, a tak díky snaze pátera Antona Röslera získal kostel roku 1878 nové obrazy. Jsou umístěny klasickým způsobem po bocích vítězného oblouku, jenž odděluje hlavní loď kostela od presbyteria. Rámy oltářů jsou bohatě vyřezány a zlaceny. Celková pořizovací cena činila 936 zlatých. 

Na pravém oltářním plátnu je olejomalba Panny Marie od rýnovického malíře Antona Wenzela. Je to kopie obrazu Sixtinské madony (někdy též zvaná Madona di San Sisto), světoznámého obrazu italského renesančního malíře Raffaela Santiho (1483-1520), který je dnes umístěn v obrazárně v drážďanském Zwingeru. Jedná se o vrcholné oltářní dílo, v němž v minulosti mnozí spatřovali ideální zobrazení zbožného rozjímání, tiché vznešenosti i vnitřní křesťanské síly. 

Obraz zobrazuje Pannu Marii, jež drží na rukou malého Ježíše a stojí přitom na oblaku před roztaženou oponou. Na oblacích před ní klečí papež sv. Sixtus po levé ruce a sv. Barbora po pravé. Madona je ztělesněním vznešenosti a humánnosti. Sestupuje jakoby k divákovi a ukazuje mu budoucího Spasitele. Papež Sixtus jí v hluboké úctě naznačuje cestu z oblaků na zem, zatímco sv. Barbora upírá pohled na dvojici andílků, kteří se opírají o spodní rám obrazu.

Naši přátelé a partneři

We value your privacy

This website uses and other technologies in accordance with our Privacy Policy to collect data about website usage, which are further processed cookies to personalise content and advertising, to provide social media functions and to analyse traffic on our website. Information about how you use our website is primarily used to analyse traffic. We also share information about the use of our site with our social media, advertising and analytics partners. Further information.